Ibu..Bonda..Ma..Ummi..Emak..Mama..

Author: Amierul WM // Category:
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu, "Datang seseorang menemui Rasullullah SAW. Dia bertanya, " Wahai Rasullullah, siapakah orang yang paling layak untuk aku bergaul baik kepadanya? "Baginda SAW menjawab, "Ibumu." "Kemudian siapa?" "Ibumu." Kemudian setelahnya siapa?" "Ibumu." Untuk kali yang berikutnya orang itu kembali bertanya, "Lalu siapa?" "Ayahmu," jawab Baginda SAW.


Tengok balik hadis Baginda SAW ni menunjukkan betapa tinggi dan mulianya golongan ibu ini dalam agama Islam. Boleh dikatakan pergaulan dengan ibu itu tersangat dititikberatkn ibrat 3x lebih dituntut jika nak dibndingkn dengan bapa. Kalau nak kire balik jasa ibu ni, memang tak terkira sbb dia sudah menjaga kita sejak roh ditiupkan ke dalam daging smpailah sekrg.

Sengaja aku lambat menulis tentang hari ibu ni. Kenapa? Sebab hari ibu ni buknlah satu hari sahaja yang kita patut ingat pasal semua jasa dan pengorbanan beliau bahkan setiap hari dalam hidup kita ni, kita tetap ingat susah payah ibu tu nak besarkn kita.



Tapi kalau kita nak tengok balik budak2 sekrg ni, memang rasa tension jugk la. Kes buang2 anak ni sudah macam perkara biasa dalam hidup ni tambah2 remaja2 Melayu kat luar sana. Bukan saja buang kat tong sampah, tandas, masjid dan longkang malah ada yang sanggup pukul pijak sampai mati anak yang baru lahir tu baru buang dalam tong sampah. Masya-allah..apa sudah jadi dengan anak2 zaman skrg ni.



Kalau sudah pandai nak bercouple, dating, zina takkan Tuhan sudah bagi anugerah pun xnk terima. main buang je ikut suka hati, tu memang tak leh r nak cakap lagi. Lebih teruk giler dari binatang tu. Binatang tu bagi minum makan bagi besar dulu kalau nak tinggal pun. Ni la sebab Islam ni xnak bagi pergaulan bebas sangt. Tak salah kalau nak kawn dengan sape2 pun tapi batas tu kene la ada skit.


Walau setan mana pun budak2 zaman sekarang ni, aku memang bersyukur giler aku ni lahir kat kampung dan xde la terdedah sangt dengan gelombang sosial macam kat bandar skrg. Tambh lagi ak dibesarkan oleh ma aku yang bagi aku memang xtau la nak cakap bai dia mcm mana. Tetap jugak melayan kerenah aku yang tak betul ni. Terima kasih untuk segala yang ma dah buat untuk along selama along lahir kat muka bumi ni, segala pengorbanan, titik peluh, susah payah, doa dan air mata untuk along along xkan lupakan sampai bile2. SELAMAT HARI IBU, MA!!!

0 Responses to "Ibu..Bonda..Ma..Ummi..Emak..Mama.."

Post a Comment