Dari Dwilogi Ke Filem

Author: Amierul WM // Category:
Ketika Cinta Bertasbih. Sememangnya sebuah dwilogi yang sungguh hebat pada pandangan aku dan mungkin lebih hebat daripada Ayat-Ayat Cinta daripada penulis yang sama, Habiburrahman El Shirazy (Kang Abik). Episod pertamanya berlatarkan negara Mesir dan yang kedua pula di Indonesia itu sendiri. Dwilogi ini boleh dikatakan membawa tema "kalau jodoh takkan ke mana" secara ringkasnya.

Ia mengisahkan Khairul Azzam, seorang mahasiswa yang cerdas tatkala di tahun pertama menimba ilmu di Al Azhar ia memperoleh predikat jayyid jidda (istimewa) yang tekun menjalankan perniagaan bakso dan tempe untuk menyara kehidupan keluarganya di Indonesia selepas kematian bapanya. Dia ingin melamar Anna Alhanfunnisa, puteri Kiai Luthfi yang digambarkan cukup cantik, solehah dan cerdas sekali orangnya. Walaubagaimana pun, impiannya tidak kesampaian setelah sahabatnya, Furqan terlebih dahulu meminangnya.

Ayatul Husna, Eliana, Khairul Azzam, Anna Althafunnisa, Furqan, Ustaz Mujib dan Kiai Luthfi


11 Jun 2009. Dwilogi ini akan diangkat pun ke layar perak seperti filem Ayat-Ayat Cinta dulu di Indonesia. Mungkin kali ini persembahannya lebih baik kerana Kang Abik sendiri akan berunding dengan pihak produksi untuk tidak begitu mengubah jalan ceritanya. Tambahan lagi, Kang Abik sendiri akan melakokan salah satu watak iaitu Ustaz Mujib. Sudah pasti filem ini menjanjikan suatu kepuasan untuk peminat dwilogi ini. Aku menantikan filem ini untuk ditayangkan di Malaysia nanti. Di sini aku sertakan trailer untuk filem ini.

0 Responses to "Dari Dwilogi Ke Filem"

Post a Comment